UPACARA MAMAHUI POGUN MASYARAKAT DUSUN LOTUD, SABAH
Dusun lotud
merupakan penduduk peribumi di Sabah, penempatan suku kaum Dusun Lotun ini
terdapat di bahagian Tuaran dan Tamparuli Sabah. Menurut susulan daripada para
sejarawan, Dusun Lotud ini berasal dari Indo-China. Suku kaum ini merupakan
suku kaum yang terbesar dalam kebanyakan suku kaum di Sabah. Dahulunya suku
kaum Dusun Lotud ini mengamalkan kepercayaan anamisme, malahan sampai sekarang juga kepercayaan ini masih
lagi diamalkan walaupun terdapat sebahagian daripada suku kaum ini telah memeluk
agama- agama yang lain, contohnya agama islam dan kristian. Suku kaum ini
percaya kepada kinoingan yang bermaksud Tuhan. Mereka juga percaya bahawa
penghuni yang wujud dalam muka bumi ini bukan manusia sahaja, namun terdapat
juga roh semangat yang turut menghuni bumi ini. Oleh hal yang demikian, mereka
beranggapan bahawa segala perkara yang berlaku dalam bentuk negatif ataupun
positif harus ada hubung kaitnya dengan roh atau semangat ghaib. Mereka
merasakan bahawa manusia sangat lemah dan mudah untuk dikuasai oleh roh atau
semangat. Oleh itu mereka harus mengadakan upacara mamahui pogun(pemberkatan
dunia) untuk mententeramkan roh atau semangat serta menjaga keamanan di antara
dua alam . Upacara ini diadakan bertujuan untuk memberkati dunia
kerana mereka percaya bahawa manusia banyak melakukan kesalahan dan harus
menerima hukuman yang setimpal dengan perbuatan yang dilakukan.
ASAL USUL MAMAHUI POGUN
Menurut
sejarah lisan Dusun Lotud, beberapa generasi dahulu masyarakat Dusun Lotud
menderita akibat oleh berlakunya kemarau besar yang berlangsung selama beberapa
tahun. Sumber air menjadi kering, tumbuh-tumbuhan dan haiwan lenyap. Kebanyakan
manusia juga kehilangan nyawa akibat dari tiadanya sumber makanan dan minuman
dan selain itu banyak lagi musibah yang berlaku dan menyebabkan manusia
kehilangan nyawa. Kebakaran juga berlaku di seluruh kawasan. Hal ini disebabkan
oleh permukaan tanah yang kering dan menjadi sangat panas malahan tanah menyala
dengan tiba-tiba. Penduduk yang mengalami musibah tersebut menangis dengan
berterusan.
Ketika
kemarau panjang ini berlaku, seorang perempuan tua yang bernama Dayang Adau
telah tidur selama tujuh hari dan tujuh malam lamanya, seluruh penduduk kampung
beranggapan bahawa Dayang Adau tersebut telah meninggal dunia. Namun kawan
kepada Dayang Adau yang juga seorang perempuan tua mengatakan bahawa Dayang
Adau tidak meninggal dunia tetapi tidur dan akan bangun apabila tiba masanya.
Perempuan tua itu juga mengatakan bahawa Dayang Adau sedang bermimpi. Dalam
mimpi Dayang Adau itu ada tujuh orang perempuan yang turun dari langit, tujuh
orang perempuan ini meminta Dayang Adau untuk memalian (mengaji) walaupun
Dayang Adau tidak mengetahui bagaimana untuk memalian (mengaji). Tujuh orang
perempuan tersebut mengajar Dayang Adau untuk mengaji, namun dalam upacara
mengaji itu mempunyai adat yang telah ditetapkan oleh tujuh orang perempuan
tersebut.
3 TUJUAN UTAMA UPACARA ‘MAMAHUI POGUN’ DILAKUKAN
Sepertimana
upacara yang lainnya harus mempunyai tujuan utamanya apabila dilakukan. Upacara
mamahui pogun ini juga mempunyai tujuan yang sangat jelas, dimana ia dipanggil
sebagai pembersihan atau pemberkatan dunia. Hal ini terjadi kerana para
Tantagas atau masyarakat merasakan dunia masa kini telah banyak berlakunya
kesalahan yang membuatkan roh-roh atau semangat yang menjaga dunia ini merasa
tidak selesa. Tujuan ini disokong oleh sejarah yang telah berlaku ke atas
masyarakat Dusun Lotud.
3 SASARAN UTAMA UPACARA ‘MAMAHUI POGUN’ DILAKUKAN
Tujuan
utama upacara ini ialah untuk pemberkatan dunia maka secara pemikiran yang
logiknya, upacara ini bertujuan untuk memberkati dunia, pembersihan daripada
segala dosa yang telah dilakukan oleh manusia.
3 ADAT ISTIADAT ATAU PROSEDUR UPACARA MAMAHUI
POGUN
Upacara
mamahui pogun ini dilakukan dalam tiga fasa, dimana setiap fasa dipisahkan
dalam jangka waktu satu hingga tiga minggu menurut keputusan kesemua ahli
Tantagas dan majlis ketua-ketua Dusun Lotud. Upacara ini juga dilakukan di
tempat-tempat yang berlainan, secara terperincinya upacara pertama atau fasa
yang pertamanya dipanggil ‘Manawah do Turugan’ dalam bahasa ibunda Dusun Lotud,
yang dilakukan di kawasan pedalaman kampung Bantayan. Perkataan
‘Mamahui’ merujuk kepada meneutralkan dalam pemahaman penyeimbangan, manakala
‘Turugan’ pula merujuk kepada rumah ritual atau upacara.
Upacara yang kedua yang dipanggil ‘Monumbui
Sidangon’ dimana mengikut maksud daripada perkataan ini, merujuk kepada doa
khas dan pengorbanan yang dilakukan di kawasan
terbuka iaitu di sekitar pasar Tamparuli yang berdekatan dengan sungai . Manakala upacara yang terakhir atau kemuncaknya dipanggil ‘Monumbui
Mahantan atau Monumbui Sisiron’ yang dilakukan di laut terbuka .
Ketiga-tiga tempat yang berlainan ini merupakan satu perjalanan yang akhirnya
menuju ke laut . Hal tersebut merupakan satu simbolik kepada
‘pembersihan’ atau ‘menghanyutkan jauh’ kesemua kekotoran rohani yang telah
menyinggung dunia roh. ‘Mamahui pogun’ melibatkan penyertaan yang wajib untuk
semua warga penduduk dari setiap kampung. Setiap keluarga diperlukan untuk
menyumbangkan sekantung beras yang belum disekam dan yang telah disekam,
sebagai pemberian kepada roh-roh. Pada masa kini, wang sering kali
ditukar sebagai ganti kepada beras. Dalam hal pengurusan pungutan sumbangan,
setiap ketua kampung adalah orang yang bertanggungjawab untuk mengumpul duit
dan mengarahkan orang kampung untuk menghantarkan sumbangan mereka dalam bentuk
beras, ke kawasan yang telah ditetapkan dimana ritual atau upacara tersebut dilakukan.
Hal ini mengambil kira kesemua penduduk kampung yang tinggal dalam kawasan
tersebut tanpa mengira etnik dan asal usul agama. Ketua kampung juga
bertanggungjawab dalam memberitahu penduduk kampung dengan pelbagai bentuk
pantang larang ketika upacara ini dilakuakan, seperti larangan berenang di
sungai dan lain-lain lagi. Pantang larang ini bagaimanapun tidak berterusan
kepada semua orang pada masa kini.
3.3. Manawah do Turugan
Upacara
manawah do turugan ini dimulakan dalam Turugan(rumah) yang dibina khas untuk
upacara pembukaan ini. Turugan tersebut hanya boleh dibina untuk tujuan Mamahui
Pogun sahaja dan tidak untuk masa yang lain. Struktur bagi setiap turugan
tersebut adalah ditentukan oleh perskrepsi rinait tersebut. Bagi turugan yang
terdapat di Bantayan dan Marabahai dibina setinggi satu meter dari paras
permukaan tanah berbatangkan buluh. Setiap turugan mempunyai struktur segi
empat sama yang terbuka, di mana dimensi melintang adalah dianggarkan kiraan
batang-batang tegak (setiap batang tersebut dipisahkan dengan jarak kira-kira
dua meter). Keluasan ruang adalah
diantara 3 batang tegak (4 meter atau dua batang dari sudut tiang kayu),
manakala kepanjangan adalah 8 tiang kayu iaitu ,tujuh selepas tiang yang terletak
di sudut. Keseluruhan bahagian Turugan tersebut mempunyai dua bahagian,
bahagian pertama rumah tersebut adalah dikhaskan untuk tempat duduk Tantagas. Pangkal yang seterusnya merupakan
laluan kecil, sementara kawasan yang tinggal dikhaskan untuk pemain gong.
Gong-gong tersebut digantung di atas tulang atau tiang atap. Atap turugan tersebut diperbuat
daripada daun kelapa sawit.
Upacara ini
dimulakan dengan paluan gong suci atau keramat dan berdarjat atau tumahan untuk
menyeru semangat . pemalu gong adalah orang yang terpilih dimana orang
yang tahu mengaji.Keadaan ini dengan segera disertakan dengan
ucapan(mengaji) oleh Tantagas, salah satu daripada Tantagas tersebut menangis
dengan kuat sebagaimana beliau mengingatkan semula bencana kemarau panjang yang
telah menimpa kaum Dusun Lotud. Gendang tumahan dan tangisan tersebut
dipercayai untuk membangkitkan roh-roh yang telah mati dan untuk mengumumkan
kesemua roh-roh di dunia ini bahawa upacara Mamahui Pogun telah bermula. Muzik
Ginadang paraptarok menekankan permulaan keturunan roh untuk turugan.
Seterusnya,
pemberian beras secara berperingkat kemudiannya dikendalikan di sekitar
perimeter dalam seksyen Tantagas. Setiap pemberian tersebut
mengandungi padi yang belum di sekam yang diletakkan di dalam bakul dulang yang
dianyam bersamaan dengan padi yang sudah di sekam. Pemberian ini digelar
sebagai ‘Linodi’ yang diletakkan di bahagian paling atas dimana ia mempunyai
plat yang mengandungi tujuh bebola nasi yang telah dimasak, tujuh hiris kacang
sirih, tujuh helai daun areca, sebiji telur dan satu penutup plastik kecil atau
cawan yang dipenuhi oleh minyak .
Setiap peringkat korban tersebut
adalah untuk diberikan kepada roh-roh tertentu, dan kemudiannya akan diberikan
kepada Tantagas secara individu. Persembahan atau pemberian dibahagian sudut
timur seksyen tantagas adalah menghadap ke arah luar, dimana mereka menghadap
matahari terbit. Pemberian tersebut mengandungi bakul silinder yang sangat
besar atau bohungan yang dipenuhi oleh beras yang disekam sebagai peringkat
pertengahan. Persembahan tersebut adalah untuk ‘Ombuakar’ atau Tuan Naga, roh
naga yang tinggal dibawah dasar sungai Kolongkud serta mengedarkan persembahan
tersebut kepada roh-toh yang lain. selain itu terdapat bentuk persembahan yang
lain mempunyai beras yang di sekam dan diletakkan didalam korop, atau bakul
berbentuk silinder yang mempunyai saiz yang sederhana. Kantung beras yang
disekam dan tidak disekam diberikan oleh penduduk kampung tersebut akan disusun
di luar oleh turugan, berdekatan dengan tantagas. Upacara Manawah do Turugan
yang dilakukan di Kampung Bantayan dipengerusikan oleh sepuluh orang tantagas,
sementara itu 11 orang hadir di Kampung Marabahai dan Kampung Tutu Solupuh.
Pada hari pertama, keseluruhan aktiviti yang dilakukan oleh tantagas
berlangsung dalam turugan.
3.3. Monumbui Sidangon
Selepas
seminggu berlalu, Monumbui Sidangon
dimulakan oleh dua orang tantagas yang menyanyikan rinait dari balkoni dewan komuniti di Kampung
Bantayan, kadangkala mereka menggunakan ‘Tutubik’ berplat tembaga dengan
pemeganga yang bercengkerangkan kulit kura-kura keadaan ini memberi simbolik terhadap mengusiran
semangat atau roh yang jahat, sementara itu kumpulan drum asli dan empat buah
gong yang dimainkan sama seperti pada fasa pertama musik tersebut digelar
sebagi ginangang papatarok. Bendera
tradisi (tungul) yang mewakili sembilan
buah kampung tersebut di gantung dari balkoni (rajah 13). Selepas
melengkapkan proses tersebut, kumpulan itu akan pergi kepada dua orang tantagas
dan meneruskan nyanyian mereka dengan
keadaan duduk di tikar gulung sambil melambaikan pengikat pinggan mereka yang
juga dipanggil sebagai ‘kumiyap’, atau
‘Sandai’. Manakala di bawah pula, ketua kampung memotong telinga anak khinzir
korban dan kemudiannya akan dikorbankan bersama dengan yang lain di Tamparuli.
Kumpulan
dikumpulkan di dewan komuniti, dimana bendera yang mewakili setiap kampung itu
dipacak dan anak khinzir itu diletakkan didalam guni. Sebuah persembahan atau
pemberian nasi yang sudah dimasak yang dicampurkan dengan lemak iaitu lemak
kepada telinga anak Khinzir tersebut, ekor ikan, dan ‘bahar’ (minuman keras).
Persembahan atau pemberian tersebut
dikatakan untuk roh-roh di kawasan-kawasan tertentu dan memanggil mereka untuk berhimpun secara
besar-besaran di Kg Bontoi, yang berada di pekan tamparuli. Para pemuzik
tersebut memainkan musik yang dipanggil sebagai mojumbak dan diiringi oleh
‘ginandang popotumbui’.
Selepas
itu kumpulan tersebut meneruskan perjalanan mereka di mana turugan tersebut
didirikan. Libabou tersebut kemudiannya turun kebukit menuju ke arah rumah
(Turugan) untuk menghapuskan semua iblis-iblis atau roh-roh jahat yang berkeliaran. Sementara dua orang tantagas berdiri dan menyanyikan rinait sambil menggoncankan Tutubik mereka untuk memanggil
roh-roh yang memelilingi turugan tersebut, pada ketika ini, pemain gendang dan
gong dengan cermatnya memainkan mojumbak, diikuti oleh ginandang popotumbui.
Para
tantagas tersebut meneruskan nyanyian mereka semasa mereka dipindahkan oleh van
ke tempat yang terbuka seperti pasar di Kampung Bontoi bersebelahan denga
Sungai Tamparuli berdekatan denga pekan Tamparuli. Disini, kesemua tantagas
tersebut dikumpulkan bersama ketua kampung
dan ahli-ahli yang melibatkan diri dalam upacara tesebut. Bendera setiap
kampung dipacak berdekatan dengan
pemberian dan anak khinzir tersebut, disekeling dimana para tantagas tersebut
mempersembahkan tarian Mangain (mengelilingi dan melawan arah jam) dengan
perlahan dan rendah diri sambil menggoncang
kepingan tembaga. Pada mulanya tantagas tersebut berputar
mengikut arah lawan jam selama
13 kali dan perbuatan ini menurut kepada jumlah dewa-dewa tinggi dan 11
rombongan yang lain. Mereka mengelilingi melawan arah jam secara selang seli
mengikut mojumbak. Acara tersebut termasuk pengorbanan tiga ekor anak
Khizir dimana ia mewakili satu untuk
setiap zon kampung dengan menggunakan
lembing.
Selepas
itu balik ke dewan komuniti di Kampung Bantayan, pada awal pagi, untuk monsud
atau menghantar kembali roh-roh dijalankan. Empat tantagas memakai skirt tiub panjang yang
digantungkan di kepala mereka, dengan keadaan duduk dan berzikir atau
menyanyi bertujuan untuk menghantar
kembali roh tersebut ke alam roh. Libabou yang berhampiran dengan mereka duduk
dan memberi laungan untuk menghantar mereka ke dunia roh.
3.3. Monumbui Mahanton atau Monumbui Sisiron
Dalam
proses monumbui mahanton, pengumpulan pemain gendang asli dan empat gong yang
lain dimainkan sama seperti yang wujud pada fasa pertama dimana ia dipanggil
sebagai ginangang papatarok. Ketika ini
para Tantagas masih lagi meneruskan nyanyian atau Rinait mereka. Selepas
beberapa ketika, para tantagas tersebut akan duduk di tikar gulung dan
mempersembahkan kumiyap sambil mereka melambaikan-lambaikan sandai dan memeruskan nyanyian.
Diluar
rumah itu, selepas bendera dan pemberian
diletakkan di atas tanah berdekatan dengan korban anak khinzir .
Tantagas tersebut akan meneruskan nyanyian mereka sementara alat-alat musik
dimainkan oleh mojumbak dan ginandang popotumbui. Mereka kemudiannya meneruskan
pergerakan mereka ke Bandar Tuaran. Secara bekala, kumpulan tersebut akan
berhenti di tempat-tempat tertentu di
sepanjang jalan untuk memberikan ruang kepada tantgas menyanyi atau
memuji-muji, manakala penduduk kampung akan memainkan peralatan muzik khas
untuk upacara tersebut.
Akhirnya,
beberapa tantagas tersebut dan ahli-ahli
kampung yang terlibat akan berkumpul berdekatan dengan tebing sungai
yang berdekatan di Pekan Tuaran, dimana pelbagai bot enjin dilabuhkan. Dengan
menaiki bot, kumpulan tersebut
meneruskan perjalanan ke Kuala Tuaran
berdekatan dengan Kampung Hampalan (rajah 17). Pada zaman dahulu, kesemua
kumpulan tantagas dan penduduk kampung akan menaiki perahu ke muara sungai.
Kini, akibat daripada kekurangan
bot kebanyakan orang menaiki kederaan
seperti kereta ke Kampung Hampalan untuk upacara Monumbui Mahanton.
Disini,
bendera setiap kampung yang mengambil bahagian dipacak, bersama dengan beras yang berfungsi sebagai pemberian yang
disediakan di dalam tray dan juga tiga ekor anak khinzir (rajah 18).
Keseluruhan kumpulan tantagas tersebut berkumpul dan melakukan tarian perlahan
yang berputar disekeliling pemberian dan
bendera tersebut, sambil menggoncang Tutubik mereka untuk menghalau roh jahat
dalam beberapa pusin). Gendang dan gong
akan dikumpulkan dari kesemua kampug kemudian dimainkan secara serentak,
dan ginandang popotimbui untuk mangain dan mojumbak.
Libabou,
yang terdiri daripada seorang lelaki dan dua orang perempuan akan memakai
kostume pakaian lelaki sepenuhnya untuk upacara, temasuk memakai kain kepala
dan skirt panjang moga . Selepas beberapa ketika, libabou tersebut
mengambil beberapa pemberian tersebut ke pinggir laut. Mereka berdiri di tepi
pantai dengan menghadap ke laut
lalu berbual bual dengan pelbagai Rogon
( roh-roh dan semangat) yang berkeliaran untuk menghantar mereka kembali ke
Rondom di sebalik lautan itu .
Selepas
selesai upacara tersebut, korban monumbui akan dilakukan. Sebagai keseluruhannya,
kumpulan tangatas tersebut melakukan beberapa lagi pusingan diiringi oleh muzik
yang dipanggil sebagai ginandang popotumbui (rajah 21). Tantagas yang paling
tua, akan menggunakan lembing untuk menikam
tiga ekor anak khinzir tersebut (rajah 22). Setiap satu anak khinzir
melambangakan ketiga- tiga zon kampung
Lotud. Kumpulan tersebut memainkn muzik yang digelar sebagai mojumbak dimana
muzik ini menandakan kejayaan dan kegembiraan kitaran yang dilakukan. Anak khinzir
tersebut kemudiannya dibiarkan sahaja di atas pasir untuk dijamah oleh roh-roh .
Pada
awal pagi, di dalam rumah ketua kampung yang terletak di Kampung
Bantayan, para tantagas sekali lagi
melakukan modsud dengan memakai skirt yang panjang yang tergantung diatas
kepala mereka, upacara ini tidak diiringi oleh muzik. Bagaimanapun ketika
upacara ini dilakukan mereka akan
menghadap dinding ketika lalu menyanyi atau memuji-muji semangat atau
roh-roh yang ada. Libabou sekali lagi
berkhayal, dimana dalam keadaan tersebut beliau menyatakan bahawa dia boleh
melihat dan berkomunikasi secara langsung dengan roh-roh. Perbuatan
ini bertujuan bagi memastikan bahawa roh-roh tersebut sudah dihantar kembali ke
tempat asal mereka (dunia roh).
KESIMPULAN
Secara
keseluruhannya upacara mamahui pogun ini merupakan satu tradisi bagi suku kaum
Dusun Lotud yang boleh dikatakan dilakukan sekali sekala dalam beberapa tahun.
Upacara ritual ini merupakan upacara yang sangat unik dimata masyarakat masa
kini, namun hakikatnya mengikut kepercayaan suku kaum Dusun Lotud upacara ini
mempunyai satu makna yang sangat mendalam. Hal ini disebabkan oleh, kaitan
sejarah pahit yang telah berlaku ke atas suku kaum ini dan kepercayaan mereka
terhadap ‘Kinorohingan’(tuhan) mereka, dan roh-roh serta semangat yang tinggal
di dalam dunia ini. Namun demikian upacara seperti mamahui pogun ini semakin
luntur andai tiada generasi muda yang ingin terus mempertahankannya daripada di
telan arus pemodenan ini. Oleh hal yang demikian, upacara ini harus diwarisi generasi
muda agar ia tidak akan hilang begitu sahaja malahan upacara ini terus tetap
diwarisi.
Rujukan
Narul Andau
(61 tahun), kg. Talibong, Tuaran.
Rosalita
Fiel (58 tahun), kg. Telibong, Tuaran.
Antakin
Andau (74 tahun),kg. Bantayan , Tuaran.
Pudung
Gangadong (74 tahun), kg.Bantayan, Tuaran.
No comments:
Post a Comment