Latar
Belakang Masyarakat Iban Sarawak
Christensen (2002:32) pernah
mengatakan bahawa orang Iban merupakan kaum bumiputera yang terbesar tinggal di
kepulauan Borneo ini. Numpang (1989)
dalam Chemaline Usop (2006) mengatakan bahawa masyarakat Iban adalah penduduk peribumi yang paling ramai di
Sarawak. Hal ini dapat kita lihat pada hari ini bahawa, masyarakat Iban
mendiami hampir kesemua daerah di Sarawak yang bermula dari selatan negeri
Sarawak iaitu Lundu hinggalah ke utara negeri Sarawak iaitu daerah Limbang.
Namun begitu, kepadatan masyarakat Iban ini tertumpu di bahagian Sri Aman,
Samarahan, Sarikei, Sibu, Kapit, Bintulu, Miri dan Limbang. Namun begitu, masyarakat
Iban juga ada yang tinggal di daerah Tawau negeri Sabah.
Kaum Iban pada dahulunya dikenali sebagai Dayak Laut atau
pun Sea Dayak. Hal ini terbukti
disebabkan oleh kaum Iban tinggal berdekatan dengan tebing sungai. Misalnya, di
kawan sungai Saribas, sungai Skrang, sungai Batang Lupar dan sungai Rajang.
Menurut Erik Jensen (1974), gelaran Dayak Laut yang digunakan untuk merujuk suku
kaum Iban sebenarnya namun mengelirukan dan tidak sesuai. Hal ini demikian
kerana, kebanyakkan masyarakat Iban mendiami kawasan bukit dan mengamalkan
ekonomi yang bergantung kepada aktiviti pertanian.
Walau
bagaimanapun, lama kelamaan istilah Dayak Laut telah dianggap sebagai istilah
yang paling sesuai dan diterima oleh masyarakat Iban dan digunakan sehinggalah
sekarang kerana Roth (1968:143) mengatakan orang Iban sering berlayar di laut. Pada
masa dahulu, masyarakat Iban merupakan kaum yang suka ‘bejalai’ ataupun mengembara serta berpindah dari satu tempat ke tempat
yang baharu kerana menurut Jensen (1974:18) kedatangan masyarakat Iban ke
Sarawak dianggarkan selama lima belas generasi yang lalu iaitu kemungkinan
melebihi tiga dekad yang lalu. Mereka berasal daripada kawasan tengah sungai
Kapuas yang terletak di Kalimantan barat Indonesia (Richard, 1949). Mereka
masuk melalui Lembah Kumpang, menuju ke hulu sungai hingga Lubuk Antu dan
akhirnya berpecah dan menetap dibeberapa tempat seperti Lemanak, Undup, Sebuyau,
Sadong, Samarahan, Lundu dan seluruh negeri Sarawak.
Salah satu
bentuk organisasi sosial masyarakat Iban yang ketara adalah kebanyakannya mereka
mendiami rumah panjang dan kebanyakan rumah panjang yang dibina berdekatan
dengan sungai (Freeman,1970:1). Erik Jensen (1974), mengatakan bahawa sesebuah
rumah panjang dibahagikan kepada tujuh bahagian iaitu bilek, dapur, pandong, ruai, sadau, tanju, dan tempuan. Sebuah bilik rumah panjang biasanya akan didiami oleh tiga
generasi bermula daripada datuk, nenek, anak lelaki dan anak perempuan bersama
pasangan masing masing serta anak mereka (Graham 1987:6) Kombinasi tiga
generasi seperti ini adalah kombinasi yang paling ideal bagi sesebuah bilik. Organisasi
masyarakat Iban berasaskan kekeluargaan kognitik (kedit 1980: 45). Secara
tradisi, perkahwinan antara lelaki dan perempuan Iban diuruskan oleh ibu bapa.
Selepas berkahwin kekerapan pihak lelaki menetap di rumah panjang wanita iaitu
dipanggil nguai.
Bagi sesebuah
rumah panjang mereka akan diketuai oleh seorang tuai rumah. Tuai Rumah
adalah orang yang bertanggungjawab dalam mentadbir serta mengurus di rumah
panjang tersebut serta menguatkuasakan undang-undang atau adat (Jensen, 1974).
Pada masa dahulu, jawatan tuai rumah ini
merupakan jawatan yang diwarisi. Namun pada masa sekarang jawatan tuai rumah
ini akan dipilih oleh ketua-ketua bilik dalam rumah panjang tersebut. Tuai rumah juga akan diganti sekiranya
tidak mendapat kepercayaan daripada komuniti rumah panjang tersebut ataupun
jika tuai rumah sudah tua untuk
mentadbir.
Pada zaman dahulu, masyarakat Iban digelar sebagai
masyarakat yang pemenggal kepala berikutan pada ketika itu mereka terkenal
dengan amalan ngayau (Chemaline Usop,
2006:1). Selain itu juga, Vinson (2001:2) mengatakan bahawa masyarakat Iban juga
pengembara. Selama bertahun mereka telah bergerak melalui bukit-bukit di Borneo,
menanam padi, memburu dan menangkap ikan, serta memperluaskan wilayah mereka. Mereka
juga berpindah ke lembah sungai Rejang dan mereka menanam padi paya, getah,
lada hitam dan bekerja makan gaji. Justeru itu, masyarakat Iban juga seringkali
dikenali sebagai masyarakat yang selalu berpindah dan merantau dari satu tempat
ke satu tempat yang lain untuk mencari rezeki dan serta kehidupan yang baharu.
Dari segi bahasa pula, bahasa Iban
merupakan serumpun bahasa melayu astronesia, tetapi bahasanya sukar difahami
oleh seseorang penutur bahasa melayu di semenanjung atapun di Indonesia dan boleh dianggap dialek (Ngadi,
2001:xxvii). Menurut
Richards (1981:ix) bahasanya ada kaitan dengan bahasa penutur di Sumatera
perbezaannya hanya terdapat pada bunyi. Namun begitu, penggunaan bahasa Iban di Sarawak meluas di keseluruhan
daerah dan difahami oleh kaum yang lain.
Agama dan
Kepercayaan
Dalam masyarakat Iban, agama amat
dekat dengan kehidupan mereka dan upacara agama diamalkan dalam hampir semua
aktiviti kehidupan mereka. Kepercayaan ini dilakukan dengan melakukan upacara
tertentu serta kepercayaan yang telah diamalkan secara turun temurun. Pada masa
dahulu, terdapat empat individu yang penting dalam sistem agama dan kepercayaan
Iban iaitu tuai burung, tuai rumah, lemambang dan manang.
Tuai Burung
Tuai
burung merupakan orang yang penting dalam
kehidupan seharian masyarakat Iban pada masa dahulu. Menurut Benedict Sandin
(1980), tugas tuai burung adalah seorang yang pandai meramal dan
mentafsir alamat dan mimpi. Ia juga bertanggungjawab meramal mimpi yang dialami
oleh orang lain dan diri dia sendiri.
Tuai Rumah
Tuai
rumah merupakan orang yang bertanggungjawab
terhadap pentadbiran adat resam serta undang-undang sosial dalam rumah panjang.
Di samping itu, ia juga menjaga hubungan antara orangnya dalam rumah panjang. Tuai rumah juga merupakan wakil bagi masyarakat
rumah panjangnya.
Lemambang
Lemambang
boleh dianggap sebagai pendeta yang menuturkan segala proses adat dan kepercayaan
terutamanya dalam perayaan gawai.
Lemambang merupakan seorang yang boleh dianggap penting dalam sistem
kepercayaan dan adat. Hal ini demikian kerana, dia adalah penutur pengap[1]
ketika mengadakan perayaan gawai.
Untuk menjadi seorang lemambang memerlukan masa serta waktu yang agak lama
kerana memerlukan latihan serta pembelajaran yang formal daripada lemambang yang sudah mahir dalam pengap (Jamilah Haji Ahmad & Jonathan Singki, 1989)[2].
Manang
Manang
adalah dukun ataupun bomoh yang bertanggungjawab mengubati
orang sakit. Mereka percaya roh-roh berkeliaran di waktu malam dan boleh
melihat di dalam gelap. Seseorang yang bakal menjadi manang kebiasaaanya dia bermimpi berjumpa seseorang yang dipanggil “yang” terlebih dahulu.
Kepercayaan
dalam masyarakat Iban adalah berkaitan dengan adat serta pantang larang yang
perlu dipatuhi. Masyarakat Iban juga masih berpegang kuat pada adat dan budaya
yang diwarisi turun temurun. Antara adat yang masih lagi diamalkan oleh masyarakat
Iban seperti adat miring, bebiau, belian, mengap serta adat berkaitan
gawai.
Istilah adat
berasal daripada bahasa arab yang boleh diertikan sebagai sesuatu kebiasaan
(Saidatul Nornis, 2004:35). Namun begitu, berdasarkan Suwaji Bastomi (1992:11)
adat merupakan sifat patuh yang harmoni serta saling berkaitan dengan perlakuan
di antara satu sama lain. Maka dengan itu, adat ini mempunyai pantang larangnya
dan tidak boleh dilanggar sesuka hati. Seseorang yang melanggar adat akan
merasa bersalah dan berdosa sebab adat telah diterima sepenuhnya dan diyakini
kebenarannya. Namun begitu, kebanyakan adat ini telah ditinggalkan disebabkan
pengaruh agama lain seperti agama Kristian yang telah meresap ke dalam
kehidupan mereka.
Selain itu, alam
masyarakat Iban adalah dipengaruhi oleh jenis roh ghaib iaitu petara, antu,
serta semangat orang yang telah meninggal dunia, tumbuh-tumbuhan, manusia,
mamalia atau jelu reptilia seperti
ular, burung, serangga, ikan (Jensen, 1974:4). Dewa utama dalam masyarakat Iban
adalah sengalang burung iaitu dewa
perperangan, raja menjaya dewa kesihatan dan perubatan, simpulang gana dewa
tanah dan tumbuhan, biku bunsu petara
dewa kesuburan dan kemewahan, sempandai merupakan
dewa penyembuh dan pencipta serta anda
mara dewa harta. Selain itu juga, terdapat dewa wira dan wirawati dalam masyarakat
Iban iaitu Keling dan Kumang. Keling merupakan seorang pahlawan yang perkasa dan sentiasa
menolong semasa perperangan apabila mendengar namanya dipanggil dan diseru. Kumang pula penaung kepada para penenun,
walau bagaimanapun dia juga penolong para masyarakat Iban. Menurut Ngadi (2001)
orang Iban juga turut percaya bahawa mereka akan ditolong oleh roh nenek moyang
mereka.
Aktiviti
Ekonomi Masyarakat Iban
Masyarakat Iban merupakan penanam
padi bukit yang paling banyak dikatakan di dunia (Sultive,1978:3). Sultive (1978:9),
mengatakan bahawa masyarakat Iban ini berpindah randah disebabkan oleh
keperluan di mana mereka perlu menyesuaikan diri dengan habitat atau
persekitaran semula jadi untuk kehidupan yang baharu dan mencari kehidupan yang
selesa. Kadang-kadang masyarakat Iban tradisional dahulu berpindah disebabkan
bala atau musibah yang berlaku di tempat asal. Di samping itu juga, perpindahan
kaum Iban sering kali juga dipengaruhi oleh penerokaan tanah baharu ataupun berimba temuda untuk tujuan pertanian
dan bercucuk tanam. Pada suatu ketika dahulu, kaum Iban kebanyakkannya
menjalankan aktiviti berumai ataupun berhuma bercucuk tanam dan menanam
padi bukit dan sesetengah mereka terlibat dengan pemungutan hasil hutan seperti
rotan untuk dijual (Vinson Sultive 1978:21). Hal ini disebabkan kawasan yang didiami oleh
kaum Iban adalah kawasan yang berbukit bukau dan hutan tebal maka dengan itu
mereka cenderung ke arah menanam padi bukit, jagung, ubi dan sebagainya. Vinson
Sultive (1978), pernah mengatakan bahawa jika tanaman berhuma ini tidak
membuahkan hasil, maka hal sedemikian akan menjatuhkan imej mereka. Namun
begitu, ada juga sekumpulan yang moden berhijrah ke kota dan terlibat sepenuhnya
dalam ekonomi kewangan (Kedit 1980:193).
Selain mengusahakan tanaman padi, mereka juga turut menanam lada hitam. Lada hitam ditanam
sebagai sumber pendapatan bagi menyara keluarga. Pengusahaan lada hitam
diusahakan menggunakan kaedah penanaman tradisional. Pada asalnya lada hitam
dibawa oleh buruh asing yang datang bekerja dan berhijrah ke Sarawak sekitar
abad ke-18, pada ketika itu masyarakat
Iban sedang mengusahakan tanaman seperti
koko, getah serta tanaman sampingan yang lain. Selain itu, masyarakat Iban
turut menjalankan aktivit memburu, menangkap ikan serta memungut hasil hutan
lain untuk menyara keluarga mereka. Mereka memburu binatang yang boleh dimakan
dan juga dijual seperti babi hutan, pelanduk, kijang, rusa dan binatang yang
lain.
Pada masa dahulu, masyarakat Iban
percaya bahawa penyakit yang menimpa mereka boleh menyebabkan kematian adalah
disebabkan dua perkara iaitu pansa utai
ataupun oleh makhluk halus jahat serta empa ubat ataupun ilmu sihir (Benedict Sandin,
1980). Apabila berlakunya
kematian, penduduk rumah panjang akan memukul tawak sebanyak tiga kali untuk memberitahu bahawa ada kematian di rumah
panjang tersebut. Dalam masyarakat Iban, adat kematian masih diamalkan sehingga
hari ini terutamanya mereka yang tinggal di rumah panjang. Semasa kematian
seseorang, perkara pertama yang dilakukan di rumah panjang tersebut adalah ngancau tikai yang mana akan dibuat di ruai. Selain itu, sebatang alu dan lesung akan
diletakkan melintangi depan pintu hilir dan hulu rumah panjang. Perkara
tersebut bertujuan untuk menyekat kemasukan hantu daripada menagmbil roh si
mati (Ngadi 2001:66). Selepas itu, mayat
tersebut akan dimandikan dan dipakaikan pakaian yang paling cantik serta
lengkap dengan barangan kemas kepada si mati (Sandin:1980:33). Selepas itu, si
mati akan dibawa dari bilek ke ruai
yang sudah disapat ataupun didinding
menggunakan pua kumbu.
Semasa kematian, kaban belayan ataupun sanak saudara
serta sahabat andai akan datang menziarahi si mati dan sanak saudara. Selepas itu,
mayat akan diletakkan di ruangan tengah ruai
rumah panjang. Di ruai tersebut akan
dibuat pagar berbentuk segi empat bujur dengan merentangkan tali pada empat
tiang. Pua kumbu disidai pada tali
tersebut membentuk sapat. Semua barang-barang
peribadi kepunyaan si mati akan diletakkan berdekatan si mati barang tersebut
dipangil baiya pandang. Keperluan
lain seperti yang diperlukan oleh orang yang masih hidup juga disediakan untuk
kegunaan si mati di dunia dunya sebayan. Sepanjang siang dan malam
tukang sabak akan ditugaskan untuk menangisi si mati. Tangisan oleh tukang sabak untuk si mati dipanggil
sebagai sabak bebuah. Tangisan tersebut
adalah dalam doa yang mengiringi si mati ke alam dunya sebayan.
Menjelang
subuh pada hari yang ketiga ataupun hari kedua barulah mayat akan dihantar ke
kuburan. Pada waktu subuh tersebut, mayat akan disimpan dalam keranda dan
simbolik pemberian makanan terakhir kepada si mati akan dijalankan. Simbolik
ini bertujuan supaya roh si mati dapat menahan kelaparan dan kehausan sepanjang
perjalanannya yang jauh menuju ke alam sebayan (Sandin, 1980:34). Pinggan,
mangkuk dan cawan yang digunakan untuk menghidangkan makanan akan dipecahkan
dan dibuang ke bawah rumah panjang. Jika si mati sudah berkahwin, pasangannya
akan menyarungkan cincin ke jarinya sebagai tanda perpisahan. Hal ini
sedemikian kerana untuk mengelak daripada dihantui oleh roh si mati nanti.
Selepas itu barulah orang ramai akan berkerumun di hadapan keranda menangis
meratapi si mati buat kali yang terakhir. Pada ketika itu, tukang sabak telah
habis menyanyikan lagu suci dan percaya roh si mati sudah sampai di sebayan.
Kemudian barulah
upacara menghantar mayat ke tapak pengebumian akan dilaksanakan pada waktu
subuh iaitu pukul lima pagi. Lubang akan digali, satu upacara menyembah tanah
akan dilakukan dimana orang yang paling tua dalam keluarga si mati akan mantap tanah dan seekor ayam akan
disembelih dan sedikit beras akan ditabur pada tapak kuburan simati. Selepas
keranda diturunkan, barang baiya si
mati akan diletakkan di atas kuburan dan ada yang ditimbus bersama keranda
misalnya barang pinggan mangkuk yang dibawanya. Selepas itu, di atas kuburan
akan dibuatkan pondok ataupun langkau
yang beratapkan zink dan tanpa dinding (Ngadi 2001:69).
Selesai acara dari kuburan upacara berkabung
atau ngulit dijalankan. Seisi keluarga
si mati memakai barang kemas, memakai pakaian yang cantik, muzik tidak boleh
dimainkan di rumah panjang sepanjang perkabungan. Menurut Roth (1968:1258)
mereka yang kehilangan sanak saudara terdekat sepatutnya berpakaian buruk
sehingga habis tempoh berkabung. Biasanya acara berkabung dilakukan selama tiga
bulan, namun pada masa kini terutamanya di kawasan penyelidik tempoh berkabung
hanya dua minggu sahaja.
Selepas itu,
barulah acara ngetas ulit ataupun
menamatkan perkabungan dijalankan. Pada
malam ngetas ulit upacara beserara bungai dijalankan. Upacara ini
adalah untuk memisahkan roh orang yang masih hidup dengan orang yang telah
meninggal dunia agar tidak mengganggu mereka. Hal ini demikian kerana, dipercayai
bahawa walaupun seseorang itu telah meninggal dunia, semengatnya masih lagi bergaul dengan semengat orang yang masih hidup dan boleh mendatangkan kesan buruk
seperti semengat yang telah mati mahu
membawa semengat orang yang masih hidup menyertainya di dunia sebayan. Oleh
itu, segala hubungan kemesraan dan kerinduannya yang berpanjangan terhadap
mereka yang masih hidup mesti diputuskan (Sandin 1980:38). Upacara beserara bungai ini dijalankan oleh manang atau bomoh. Setelah habis tempoh berpantang yang
ditetapkan oleh keluarga si mati, maka upacara berkabung pun tamat. Selepas
itu, upacara ritual Gawai Antu akan
dilakukan untuk meraikan roh si mati akan dijalankan (Benedict Sandin, 1994).
Semasa perayaan Gawai Antu barulah sungkup
akan dihasilkan.
Perayaan
Gawai dalam Masyarakat Iban
Dalam masyarakat Iban, mereka akan
merayakan pelbagai jenis perayaan hari gawai. Perayaan
gawai adalah pesta utama bagi masyarakat
Iban sebagai upacara keagamaan dan kepercayaan iaitu untuk menyembah petara nenek moyang mereka. Namun
begitu, bagi masyarakat dayak, gawai
yang diraikan pada 1 jun sebenarnya tiada kaitan dengan ritual tradisional yang
lain. Gawai Dayak yang dikenali pada
hari ini diraikan atas permintaan ketua masyarakat dayak (Jeniri Amir: 2001). Gawai bererti keramaian atau majlis
bersuka ria yang sering dimeriahkan dengan adanya hidangan jamuan makanan,
minuman tuak, pesta tarian seperti ngajat dan aktiviti yang menghiburkan.
Menurut kepercayaan orang Iban, gawai
dipercayaai telah diajar oleh Petara
Sengalang Burung ataupun lebih dikenali sebagai aki lang menaul nyakai (Tuhan
dalam masyarakat iban yang sangat berkuasa dalam hal peperangan atau lebih
dikenali sebagai dewa perang).
Umumnya bagi
masyarakat Iban, perayaan gawai ini
bertujuan untuk mengucapkan kesyukuran kepada Tuhan dan ‘semangat’ yang telah
merestui kegiatan kehidupan seharian mereka. Semasa perayaan gawai diadakan, masyarakat Iban yang masih mengamalkan kepercayaan
lama serta ritual, mereka akan menyediakan makanan yang akan dipersembahkan
kepada Petara dan meminta kesyukuran
pada masa akan datang dan bertambah rezeki yang melimpah ruah, maka dengan itu mereka
akan menyediakan makanan tersebut yang dikenali sebagai piring.
Perayaan gawai adalah masa untuk membuat
pemujaan, permohonan, rayuan, seruan ataupun doa yang dibuat untuk Petara ataupun Tuhan. Namun begitu, cara
untuk melakukan gawai mungkin berbeza
mengikut tempat dan berbeza caranya namun objektifnya tetap sama. Dalam
kehidupan masayarakat Iban, perayaan gawai
ini boleh dibahagikan kepada beberapa perayaan gawai iaitu gawai
berkaitan pertanian, gawai berkaitan
tujuan peperangan, gawai berkaitan
kematian dan gawai berkaitan dengan
sebuah kejadian.
Gawai
berkaitan dengan Pertanian
Antara jenis perayaan gawai yang berkaitan dengan pertanian
adalah gawai batu dan gawai ngemali umai.
Gawai Batu merupakan perayaan yang penting
diraikan oleh masyarakat Iban. Gawai
ini kebiasannya dijalankan sebelum pembukaan tanah baharu untuk pertanian
terutamnya menanam padi. Kebiasannya perayaan gawai batu diadakan pada awal bulan kelima mengikut kalendar Iban,
iaitu bersamaan bulan jun kalendar barat. Perayaan ini dikenali sebagai gawai batu kerana batu yang bewarna
hitam atau kelabu digunakan untuk mengasah alat pertanian seperti parang, pisau
cangkul dan sebagainya.
Semasa perayaan gawai batu ini, batu umai tersebut akan dipuja dan dijampi
khas untuk memohon berkat dan restu daripada dewa tanah orang Iban iaitu raja jembu duduk di batu tinggi dedinggai iaitu
bapa kepada sempulang gana tanah.
Namun begitu, perayaan gawai batu
bukanlah upacara tahunan yang wajib dilakukan dan hanya akan dilakukan jika
hasil padi tidak menjadi. Segala jenis bahan untuk gawai batu perlu diperrsembahkan kepada sempulang gana.
Selain
itu juga, gawai ngemali umai juga merupakan
gawai yang diraikan untuk melindungi tanaman padi. Kebiasaannya upacara gawai ini dilakukan oleh seseorang yang
pandai menghalau roh jahat. Perkara menghalau roh jahat akan dilakukan oleh
bomoh, mahupun lemambang atapun tuai burung. Upacara ini kebiasannya
dilakukan pada musim mantun ataupun
merumput iaitu sekitar bulan oktober hinggalah bulan november. Pada masa
tersebut, pokok padi masih kecil dan kebiasaannya diserang oleh serangga dan
penyakit. Jampi dan doa akan dilakukan untuk mengusir semangat jahat dan
menyeru semangat yang baik untuk membantu pokok padi hidup subur. Sawah padi
tersebut akan menjadi kawasan larangan selama tiga hari berturut turut.
Kemudian patung engkeramba akan didirikan
atas sawah sebagai penjaga dan petanda bahawa kawasan sawah tersebut mali. Hal ini kerana, dalam kepercayaan
bahawa ada semangat yang baik membersihkan sawah tersebut daripada sebarang
penyakit.
Upacara
seterusnya dijalankan di pondok sawah adalah semua petani akan berkumpul dan
dimulakan dengan dua orang wanita akan menabur benih padi sekeliling pondok
tersebut. Hal ini bertujuan untuk menghalau semangat yang jahat mengganggu tanaman
mereka. Selepas itu, mereka akan membuat upacara ritual miring. Kaum lelaki akan membuat serepak atau tangkal yang diperbuat daripada buluh. Akhir sekali
sebuah pondok kecil akan didirikan di jalan masuk ke sawah tersebut. Patung
pahlawan akan diukir lengkap dengan parang simbolik kepada penjaga sawah
tersebut. Selepas berpantang selama tiga hari, sawah boleh dikerjakan seperti
biasa.
Namun begitu,
kedua dua perayaan gawai di atas amat
jarang dilakukan pada hari ini kerana masyarakat Iban suda mengamalkan ajaran
agama kristian mahupun agama lain.
Gawai burung
Gawai burung dilakukan kerana tiga
perkara iaitu diadakan semasa ataupun sebelum pergi berperang atau mengayau. Selain itu, seseorang bermimpi dan disuruh
oleh petara atau Tuhan untuk mengadakan
perayaan gawai burung. Seterusnya adalah
memperoleh pendapatan hasil pertanian yang banyak ataupun pulang daripada
merantau setelah mendapat pendapatan yang lumayan maka dengan itu barulah gawai
burung akan dilaksanakan. Kebiasaannya
gawai burung akan diketuai oleh lemambang. Menurut informan Giman anak
Langi, gawai burung dilakukan
berdasarkan cerita dewa perang orang Iban iaitu aki lang sengalang burung
jagu menaul tuntung, iaitu abang sulung kepada sempulang gana iaitu dewa tanah. Sengalang burung ditugaskan untuk menjaga hal ehwal peperangan orang
Iban.
Gawai pangkong
tiang
Gawai pangkong tiang adalah upacara yang
disambut apabila masyarakat Iban berpindah ke rumah panjang yang baru. Tujuan gawai
ini dilakukan untuk meminta niat, tuah yang bagus daripada dewa Anda Mara Raja Tuah. Gawai ini akan
disambut pada malam pertama selepas berpindah. Perayaan dilakukan di ruai rumah panjang. Upacara memukul tiang pemun atau tiang utama terlebih
dahulu untuk memulakan ritual. Upacara ini biasanya dilakukan oleh dua orang
perempuan yang membuat piring serta
membalut tiang menggunakan kain tenunan daripada benang emas ataupun
menggunakan pua kumbu. Mereka akan
menyapu tiang menggunakan minyak buah kepayang.
Para lemambang akan mengetuai upacara
gawai pangkong tiang.
Perayaan Gawai
Antu
Gawai
antu merupakan perayaan yang diadakan
untuk menyampaikan persembahan kepada roh saudara mara yang telah mati dan ia
merupakan sebagai tanda berakhirnya kesedihan yang mereka alami kerana
ditinggalkan oleh si mati (Hassan Mat Nor :1979). Gawai antu juga merupakan salah satu gawai yang terbesar dalam masyarakat Iban. Menurut cerita lisan
daripada orang Iban, perayaan gawai antu diasaskan oleh orang Iban yang
bernama Serapoh, iaitu sepupu kepada sengalang
burung yang mempelajari upacara daripada puntang raga. Perayaan ini sangat besar maknanya kepada masyarakat
Iban. Mereka mesti merayakan gawai
ini sekurang kurangnya sekali dalam seumur hidup. Namun begitu, menurut informan
Kedit anak Chundang, gawai antu ini
dilakukan lagi sekiranya ada antu
ataupun orang yang sudah meninggal yang belum diraikan, tetapi ia akan diadakan
apabila mereka sudah mempunyai perbelanjaan yang cukup digunakan untuk
mengadakan upacara gawai antu.
Perayaan gawai antu merupakan perayaan gawai yang saling berkaitan dengan
pembinaan sungkup. Hal ini kerana, sungkup merupakan pondok yang didirikan
selepas kematian dan dibuat semasa perayaan gawai
antu dijalankan. Dalam perayaan gawai antu, orang Iban dikehendaki untuk
membuat sungkup, iaitu monumen pondok
kematian di atas kubur yang diperbuat daripada kayu yang keras iaitu kayu
belian. Sungkup hanya diukir oleh
tukang yang mahir sahaja, dan
kebiasaannya saudara terdekat kepada si mati. Di Sarawak, terdapat beberapa
monumen pemakaman kematian oleh etnik lain misalnya kaum Kejaman, Kayan, dan Melanau.
Clifford Sather (1993:95) dalam penulisan
berjudul The Gawai Antu membincangkan
pada awal dan akhir dalam upacara
utama gawai antu adalah peringkat pembinaan rumah ritual. Gawai akan dimulakan dengan gawai
Beban Ramu Sungkup. Selepas itu diikuti oleh ngeretok, iaitu penyediaan bahagian pondok sungkup, dan dipasang di tanju
oleh setiap keluarga untuk paparan tetamu yang hadir. Akhir sekali, sebaik
selepas upacara gawai, Sungkup akan dibawa keluar dari rumah panjang
dan dihantar ke tanah perkuburan. Sungkup
dipasang semula di atas kuburan.
Sementara itu, Florence Genta dalam artikel akhbar New
Sarawak Tribute bertarikh 23 April 2015 membincangkan:
“Gawai Antu which means ‘Festival for the
Departed Souls”, is celebrated by the Ibans, particularly in Sri Aman and the
central region of Sarawak. Among the rituals of the Gawai Antu are the
“Beburong” ceremony which is followed with a sacrifice of chickens and pigs.
The festival is enlivened by activities such as a ‘sabong ayam’ (cock fight)
and ‘muat asi’ (offering of rice) for the departed souls. During Gawai Antu,
bananas tress will be set up the ruai (verandah). The banana tress will be
decorated with food, biscuits and drinks.
Gawai
Antu bermaksud
festival untuk pemisahan roh yang disambut oleh masyarakat Iban, khususnya di
Sri Aman dan wilayah tengah Sarawak. Antara upacara ritual Gawai Antu adalah upacara beburong
yang diikuti dengan pengorbanan ayam dan babi. Perayaan ini dimeriahkan dengan
aktiviti-aktiviti seperti sabungi ayam dan membuang nasi untuk roh yang telah
meninggal dunia. Semasa Gawai Antu, pokok pisang
akan ditubuhkan di ruai. Pokok tersebut diberi nama sebagai ranyai yang dihiasi dengan makanan, biskut dan minuman.
Selain itu juga, Tom Harrison juga turut mengatakan antara
aktiviti yang dipaparkan semasa perayaan Gawai Antu misalnya, ngulu petara, ngerandang jalai, ngelalau,
nimang jalung, ngirup jalung dan juga ngambi tebalu mansau seperti dalam
petikan berikut:
Similarly,
the central Sea-Dayak communal rites of the great periodic Gawai Antu feast derive in the Iban
mythology from the "God" Apai Puntang Raga teaching terrestrial
Serapoh better methods of dealing with the journey of spirits from corpses and
controlling uninvited returns due to inadequate funerary treatment. The apex of
Gawai Antu is the set of
elaborate procedures (Ngalu Petara,
Ngerandang Jalai and.Ngelalau), which first clear and then
enclose a path for the spirits of the departed to return, via the following
incantations of the Nimang Jalong song-cycle,
directly to the longhouse and this actual feast. Only when the dead have, in
this way, rejoined the living, can the sacred wines (ai jalong timang, etc.) be taken; and only after this should
widows and widowers discard their mourning through the ngambi tebalu mansau ceremony. Lustration, the cult of ancient
Chinese jars, and the detailed set of mourning prohibitions now lifted, all
link in this set of innovations, dating "twenty-seven genealogical generations"
back, before the Ibans had moved westward, into Sarawak. Iban Gawai Antu also has some intimate
parallels in Kenyah manmt. Many
other parallels may be drawn- for Borneo funerary rites and "relies". (Tom Harrisson, (1962:14).
Berdasarkan mitologi masyarakat Iban, Apai Puntang Raga telah mengajar orang Iban yang bernama Serapoh cara untuk menguruskan perjalanan roh-roh
orang yang telah meninggal dunia dengan mengadakan perayaan Gawai Antu. upacara yang dilakukan
semasa perayaan gawai antu adalah Ngalu petara, Ngerandang jalai, dan ngelalau
untuk mengiri roh orang yang telah meninggal dunia berangkat kembali semasa
peraaan gawai antu. Selepas itu, upacara nimang
jalong juga diadakan iaitu penjamuan air suci hanya boleh diminum oleh
orang yang telah ada dengah atau
pernah memenggal kepala semasa aktiviti mengayau. Hal ini demikian, untuk
mengelakkan alah bulu dan alah ayu. Selepas itu, bagi yang balu akan menamatkan proses perkabungan
mereka dengan mengadakan upacara ngambi
tebalu mansau. Perayaan gawai antu
juga hampir sama dengan perayaan manmt
kaum Kenyah.
Binaan Pemakanan Tradisional di Sarawak
Berdasarkan kepada kajian terdahulu
banyak aktiviti pemakaman yang dilakukan di Sarawak. Misalnya oleh kaum Orang
Ulu, Melanau, serta Orang Melayu di Sarawak. Tanda-tanda ini dihasilkan sebagai
simbol menghormati roh si mati. Misalnya tanda kematian yang dihasilkan oleh
masyarakat peribumi di Sarawak ialah jerunai,
keliring dan salong. Bagi masyarakat Melanau, mereka mempunyai satu bentuk
pemakaman yang unik iaitu mereka akan membina tiang pengebumian untuk ketua
mereka. Tiang tersebut dikenali sebagai jerunai.
Tiang jerunai ini merupakan sebatang
tiang tunggal yang diukir dengan corak-corak tradisional. Bahagian terasnya
ditebuk bagi menempatkan tempayan yang berisi tulang ketua mereka yang telah
mati.
Masyarakat Orang
Ulu iaitu Kayan juga menghasilkan
pondok kematian sebagai tanda memperingati si mati. Keliring ialah tempat persemadian kedua iaitu apabila mayat telah
reput, tulang si mati akan diletakkan di dalam tempayan, kemudian tempayan diletakkan
di bahagian atas keliring. Keliring ini akan dihiasi dengan
pelbagai corak dan motif yang sinonim dengan masyarakat itu sendiri. Ukiran
yang unik dan terperinci jelas ditonjolkan pada setiap bahagian keliring tersebut.
Selain
itu, Salong dihasilkan oleh
masyarakat Kejaman sebagai tanda
kematian untuk ahli keluarga si mati yang mampu yang berketurunan “laja
levou”. Dalam salong tersebut akan disimpan tajau yang mempunyai tulang rangka
badan si mati. Bagi mereka yang kurang mampu mereka akan menanam tajau itu ke
dalam lubang kubur manakala keranda yang telah dikosongkan akan dihanyutkan
diatas rakit khas yang dipanggil atu ataupun ditempatkan di atas pokok (Joan Amee,
2018:30).
Tanda pengebumian Masyarakat
di Sabah
Selain daripada cara pemakaman di Sarawak negeri
sabah juga tidak ketinggalan juga dengan cara pemakamam mereka sendiri misalnya
masyarakat Murut. Masyarakat Murut biasanya tinggal di daerah Tenom, Pensiangan
dan Keningau. Kaum Murut juga terbahagi kepada Murut Tahol atau Tagol, Tidung,
Timugon, Sembakung, Paluan, Bookan, Kalabakan, dan Murut Serundung. Mereka
mewakili sebanyak 2.9% daripada penduduk di Sabah iaitu lebih kurang 50,000
orang. Masyarakat Murut juga terdapat di Brunei, Sarawak dan sempadan
Kalimantan. Mereka akan membuat pengembumian dengan cara menyimpan mayat di
dalam tajau.
Selain itu, masyarakat
Bajau Kubang di Pulau Omadal juga membuat tanda kematian mereka menggunakan sunduk. Pulau Omadal terletak di Laut
Sulu dan perjalanan ke Pulau Omadal mengambil masa kira kira dua jam dari
Semporna. Kieffer (1968) menulis mengenai kematian masyarakat Bajau dan
menganggap tanda kematian masarakat Bajau unik kerana mereka mengklasifikasikan
tanda kematian berdasarkan jantina dan umur. Identiti kesenian berkaitan
upacara kematian masyarakat Bajau diserlahkan melalui ragam bentuk Sunduk. Bentuk sunduk pipih dan lebar adalah simbol kepada kaum wanita, manakala sunduk yang berbentuk silinder adalah
simbol kaum lelaki. Berikut merupakan sunduk
wanita dan lelaki
Sungkup
Lazimnya,
pondok sungkup mempunyai ragam hias
yang menarik. Motif dan corak yang menghiasi sungkup adalah sebuah identiti kepada sesebuah kaum di seluruh
dunia. Pengkaji juga merujuk beberapa buku penulisan daripada penulis tempatan
dan barat sebagai contoh Ismail Ibrahim (2007) yang banyak menulis komponen
kebudayaan yang berkaitan reka bentuk dan motif Kadazandusun di Sabah melalui
paparan gambar visual, ini menjadi petunjuk serta gambaran dan idea kepada
pengkaji untuk melakar dan menganalisis motif yang terdapat pada ukiran sungkup. Kajian mengenai motif dan corak
juga telah dibincangkan oleh penulis Sarawak sendiri seperti (Agustine Anggat
Ganjing: 1991).
Clifford Sather (1993:10) dalam penulisan
berjudul The Gawai Antu
membincangkan, gawai Antu adalah
hari merayakan orang yang telah meninggal dunia dan melengkapkan transformasi
akhir ke dalam roh-roh (merantu). Transformasi ini dilaksanakan terutamanya
dengan membina pondok makam iaitu Sungkup
diatas kuburan orang yang telah mati. Pondok tersebut dipenuhi ukiran dan
dilengkapi dengan Garong atau bakul.
Selain itu, penghasilan makan sungkup
melambangkan pencapaian si mati. Tambahan pula,
dalam dunia sebayan pondok ini
mewakili rumah panjang saiz penuh atau, secara keseluruhannya dan
bahagian-bahagian rumah panjang tunggal.
Ngeretok Sungkup (Pembuatan Sungkup)
Menurut Henry Gerijih (1998) apabila hari ngeretok
telah tiba, perkara pertama yang perlu dilakukan oleh ketua gawai adalah mendirikan tempat khas yang akan diletakkan di atas
api untuk memanggang nasi pulut di tebing sungai. Selepas itu, sekumpulan lelaki muda di
rumah panjang memukul gong yang berirama yang dikenali sebagai gendang rayah. Gendang rayah adalah muzik khas yang dimainkan untuk memanggil
serta untuk menghiburkan para dewa dan roh. Muzik tidak boleh berhenti sehingga
kerja pada pelantar selesai. Akhirnya, pada jam 5 petang pada hari yang sama,
wanita akan berkumpul di tepi sungai untuk merendam nasi pulut. Pada masa yang
sama juga, orang lelaki yang tua di rumah panjang akan mula mendirikan khemah
suci yang dikenali sebagai rugan di
mana persembahan akan dilakukan setiap hari sehingga penamatan seluruh pesta Gawai Antu.
Nganjong Sungkup (Menghantar Sungkup)
Henry
Gerijih (1998) juga mengatakan bahawa pada awal pagi keesokan harinya, penghuni
rumah panjang dan saudara-mara serta tetamu yang datang akan menghantar dan mendirikan
sungkup serta bahan kayu lain di atas
tanah perkuburan masing-masing. Bakul suci yang dipanggil Garong akan digantung pada
sungkup. Semasa nganjung sungkup,
semua jenis makanan dan minuman yang telah dibekalkan secara khusus untuk
upacara ini terus dibahagikan kepada mereka
yang hadir di tanah perkuburan maka ianya menandakan berakhirnya upacara Gawai
Antu.
Monumen
Megalitik
Fungsi
sesebuah monumen bukan sahaja sekadar sebagai penanda kota ataupun landmark, tetapi juga merupakan alat
untuk memperingati kembali tokoh tokoh, atau pahlawan yang telah meninggal dunia
dan juga sebagai memperingati peristiwa yang pernah berlaku di tempat tersebut.
Misalnya, Kaum Kelabit di Ulu Baram
mempunyai monumen megalitik yang menjadi tanda sebagai tapak pengebumian.
Sebahagian monumen tersebut bersaiz besar dan ada yang bersaiz sederhana.
Timbunan batu besar yang disusun dengan menarik jelas bertujuan sebagai tanda
untuk memperingati si mati.
Redstone dan Louis (1981), mengatakan bahawa monumen
mempunyai hubungan rapat dengan landmark
kerana monumen mempunyai sejumlah elemen yang memberikan ciri melalui seni dan
arkiteknya. Secara amnya, bangunan monumen pada sesebuah lokasi tertentu
memberikan ciri visual sesebuah bandar ataupun memberitahu arah sesebuah kota.
Namun dalam fungsi sosialnya pula, monumen sebagai cerminan masyarakat yang
merekflesi nilai sosial budaya serta sebagai warisan yang dianggap penting dari
satu generasi kepada generasi yang lain untuk pembangunan aspek spriritual masyarakatnya.
Selain itu, seni bangunan monumen juga merupakan salah
satu bentuk bangunan arkitektur yang mengeskpresi jati diri sebagai
kesinambungan masa lalu, kini, dan masa yang mendatang (Sidharta 1986).
Tambahan pula, monumen bentuk karya seni bangunan yang mempunyai fungsi serta
misi yang diwujudkan secara visual melalui satu supaya simbol agar dapat
tercipta maksud dan komunikasi antara orang yang melihatnya. Sebagai sebuah karya seni yang dipertontonkan
kepada orang ramai, seni bangunan monumen dibuat berdasarkan sejumlah
prasyarat, kaedah serta prinsip-prinsip yang mendasari sehingga sesuai dengan
maksud dan tujuan dibangunankan sebuah monumen.
Aspek Reka Bentuk dan Ragam Hias
Reka bentuk boleh diertikan juga
sebagai seni reka. Sesuatu reka bentuk seharusnya menghasilkan pengalaman emosi
serta kenyataan tampak. Joseph Krause dalam Siti Zainon (1996:3) memberikan
takrif bahawa reka bentuk ini dibahagikan kepada dua nilai yang berlainan
peranan iaitu seni gunaan dan seni estetik.
Elemen Reka Bentuk
Bentuk merupakan arkitektur titik pertemuan
antara masa, bentuk arkitektur, tekstur, bahan, cahaya dan bayangan serta warna
yang merupakan perpaduan dalam menentukan nilai atau jiwa dalam ruang. Mutu
arkiterktur akan ditentukan oleh seseorang perancang yang menggunakan unsur, sama
ada dalam pembentukan ruang dalam, mahupun ruang luar serta sekeliling bangunan
(Edmund n Bacon, 1974). Kebanyakan pereka bentuk akan bersetuju bahawa rekaan
bukanlah satu proses yang bersih, dengan erti kata lain prosesnya tidak automatik
bergerak dengan kadar yang tetap, pada arah tertentu, tertib dan rasional (Paul
Laseau, 2012).
Dalam prosedur
menyediakan proses reka bentuk ini hendaklah memerlukan penelitian yang lebih
agar dapat menghasilkan kualiti yang baik dalam pembinaan rumah dan bangunan.
Proses reka bentuk juga telah digunakan pada masa dahulu lagi walaupun ianya
hanya setakat untuk menghasilkan rumah tradisi yang tidak memerlukan teknologi
contohnya seni bina pada masa sekarang. Menurut Aida (1993:31) proses mereka
bentuk bangunan boleh dilihat sebagai penyerapan semua faktor yang berkaitan,
menyusun faktor mengikut keutamaannya, menganalisis berhubung kait antara
faktor-faktor tersebut, membentuk kesimpulan berkenaan yang saling berkaitan
dan mencapai satu penyelesaian logik yang memuaskan secara syarat.
Menurut buku
yang berjudul Akustuk Seni Bina oleh Ibrahim Md Najib (1991:2) matlamat seni
bina adalah untuk menghasilkan suatu keadaan terkawal dalam bangunan supaya
deria manusia dapat merasakan keselesaaan atau persekitaran yang indah
dipandang, sederhana kepanasannya, tidak terlalu sejuk, tidak terlalu panas,
tidak terlalu terasa rimas, udaranya nyaman, tidak melemaskan dan berbau enak
dalam persekitaran tersebut seseorang akan merasa senang hati dan dapat
mengamalkan nilai bersopan santun. Oleh itu, pembinaan sebuah bangunan amat
menitikberatkan objektif reka bentuknya untuk keselesaan semua orang.
Reka bentuk
merupakan sesuatu penghasilan yang mengandungi unsur-unsur dasar atau unsur
formalistik dalam sesebuah gubahan (Siti Zainon,1989:2). Unsur dasar ini
mempunyai dua kategori iaitu unsur dalaman dan unsur tampak. Antara unsur seni
tampak adalah garisan, bentuk, rupa, ton, warna, dan juga ruang manakala kalau
dari segi emosi, ekspresi, fikiran dan jiwa adalah ciri yang terkandung dalam
unsur dalaman.
Hasil daripada
gabungan unsur dalaman dan unsur tampak akan menghasilkan kesatuan dari segi
ukuran, keseimbangan, ragaman serta irama. Kesatuan tersebut akan menghasilkan
reka bentuk manakala corak dan motif tercipta daripada reka bentuk yang
dihasilkan. Selain itu juga, ragam hias dan reka bentuk corak akan menghasikan
nilai estetik yang menarik. Tambahan pula, ragam hias memerlukan bentuk dan
gaya melalui penghasilan corak.
Siti Zainon Ismail (1989:10) telah memberikan makna tentang
motif dan juga corak dalam reka bentuk. Namun begitu tidak ada perbezaan yang
jelas pada motif dan corak kerana keduanya hanya berfungsi sebagai perhiasan
sahaja. Reka bentuk ragam hias yang saling berhubung antara satu sama lain
adalah motif dan corak. Dalam lukisan, pakaian serta ukiran, motif merupakan
unsur yang paling utama. Selain itu, ruangan yang disusun dengan unsur motif
akan menghasilkan satu corak.
Bentuk mempunyai
nilai yang tiada taranya dalam menentukan peranan gunaan dan sebab dalam
penciptaan sesuatu hasil kraftangan. Ia dianggap sebagai rangka pertama dalam
proses penciptaan yang ditentukan oleh bahan, proses pengeliuaran serta pemasaran.
Tetapi berbeza dengan bentuk atau sistem kraf tangan tradisi yang asalnya
merupakan alat keperluan harian dan persediaan untuk kehidupan keluarga serta
masyarakat setempat. Dalam penciptaan, reka bentuk gunaan tidak terlalu mementingkan
pencurahan perasaan peribadi. Hasil ciptaan merupakan bentuk seragam yang
memperlihatkan ciri seluruh keperibadian sesuatu masyarakat yang
menghasilkannya.
Siti Zainon Ismail
(1996:8) seterusnya mengatakan bahawa reka bentuk estetik ini adalah lebih
mengutamakan ragam hias yang mengandungi motif dan corak yang dijadikan sebagai
bahan hiasan kepada bentuk luar. Ragam hias biasanya akan ditentukan oleh
bentuk dan potongan gaya melalui corak dan motif. Dalam kraf tangan, motif dan
corak merupakan pelengkap hiasan bentuk luar.
Elemen Ragam Hias
Kebiasannya bentuk dasar hiasan akan
menjadi pola yang berulang dalam satu karya seperti tenunan, songket dan ukiran
dianggap sebagai satu ragam hias. Dalam pada itu juga, ragam hias ini kebiasaaan
juga disebut sebagai ornamen yang mana perkataan ornamen ini berasal daripada
bahasa yunani iaitu ornare yang
membawa maksud hiasan atau menghias. Dengan adanya hiasan dalam satu karya seni
binanya akan membawa kepada kearah nilai keindahan ataupun nilai estetik dalam
karya tersebut.
a)
Motif
Ismail Ibrahim (2007:7) menyatakan
bahawa motif terhasil melalui satu dorongan dalam diri untuk merakam secara
visual. Lantaran itu, terhasilnya sesuatu imej pada sesebuah permukaan. Masyarakat
primitif telah merakam imej-imej pada dinding gua dengan tujuan tertentu.
Mereka mungkin cuba merakam hasil pemburuannya atau memberi peringatan kepada
mereka atas sesuatu aktiviti yang telah dijalankan. Selain itu juga, Ismail
(2007) mengatakan bahawa motif dibentuk melalui sususan yang berstruktur melalui
pengulangan rupa-rupa atau imej. Penyusuanan motif secara berstruktur dan berulang
akan membentuk corak.
Selain itu juga, motif juga merupakan bentuk asas yang mudah
didapati daripada rupa motif yang menyerupai bentuk. Selalunya, bentuk yang bulat membawa maksud bunga (Langer,1967) dalam
Ismail (2007:7). Rupa dan garisan akan membentuk penghasilan motif. Motif
biasanya dirujuk daripada sesuatu imej yang pernah dilihat lalu dibuat menjadi
motif untuk menghiasi sesuatu objek. Motif biasanya memaparkan satu bentuk yang
ringkas dan mudah.
Menurut Edward Smith (1993) berpendapat bahawa motif
adalah unsur yang berbeza atau boleh diasingkan dalam reka bentuk lukisan,
arca, bangunan atau corak. motif juga membawa maksud yang menjadi corak atau
dasar dalam lukisan. Selain itu, dalam karya pelukis motif adalah corak dan tema yang dibuat berulang
pada karya mereka. Siti Zainon (1997:9) turut mengatakan bahawa motif merupakan
imej atau rupa dasar kepada pembentukan corak.
Imej ini dirujuk daripada sesesuatu, imaginasi cerita, tema ataupun sesebuah
objek yang telah ditransformasikan kepada sesebuah imej mudah atau simbol.
Motif
juga diklasifikasikan sebagai tema utama, manakala pola adalah unsur-unsur
visual yang disusun sedemikian rupa sehingga mereka meliputi kawasan yang sama
dengan bentuk motif. Susunan motif adalah huraian yang paling sesuai untuk
corak (Siti Zainon Ismail, 1997:9). Selain
itu juga, kadang kala motif
dihasilkan daripada imej yang kita lihat dan dijadikan untuk menghiasi objek
tertentu. Misalnya imeh flora ataupun fauna. Biasanya motif memaparkan satu
bentuk yang ringkas dan mudah. Apabila imej tersebut mengalami proses
tansformasi atau berlaku perulangan imej maka pembentukan corak akan berlaku.
Dalam buku Lucas Chin (1991) mereka mengkaji berkaitan pantang
larang, alat-alat kesenian, cara hidup, dan etnik di Sarawak. Melalui
buku tersebut, kajian lebih kepada perbezaan dan persamaan cara pengolahan dan
bentuk motif diantara masyarakat Iban dengan masyarakat lain seperti Melanau,
Kayan, dan sebagainya.[3]
Menurut
Ganjing A.A (1991) legenda kaum dayak mengukir
kerana permintaan oleh tuhan ataupun petara.
Dalam sistem tulisan, masyarakat iban hanya berpandukan sistem turai iaitu ukiran pada tongkat lemambang sahaja sebagai catatan
peristiwa. Banyak ukiran yang
dihasilkan adalah hasil daripada bunga
ukir dimana setiap bahagian ukiran tersebut terbahagi kepada beberapa
bahagian iaitu bahagian batang, pohon, pucuk dan juga daun ukir. Kebanyakkan
motif ukiran yang dihasilkan adalah menyerupai binatang, manusia burung, naga
dan juga pengaruh antu dalam ukiran
mereka. Masyarakat Iban akan membuat ukiran pada sarung parang, tangkai parang,
perisai ataupun terabai, pua kumbu dan juga sungkup. Ukiran tersebut bertujuan untuk mengekalkan identiti
mereka sendiri.
Selain itu, menurut Edric Ong (1999), dalam
motif pua kumbu pula mereka akan
menenun banyak motif berdasarkan antropomorphs,
iaitu penghasilan bentuk motif engkeramba.
Motif engkeramba adalah motif yang
berbentuk manusia yang mempunyai semangat untuk menjaga tanaman dan juga rumah.
Selalunya kalau dibuat dalam bentuk ukiran patung engkeramba akan diletakkan pada bahagian depan gerbang rumah
panjang. Selain itu juga, pengaruh motif zoomorphs
juga dominan dalam penghasilan pua kumbu
iaitu bentuk binatang. Motif ini akan juga dipengaruhi oleh binatang dalam
kategori binatang vertebrata dan invertebrata.
Dalam Glosari Seni lukis Dewan Bahasa dan
Pustaka (1993), motif merupakan corak dan tema yang diulang oleh seseorang
pelukis atau pengkarya dalam karya manakala simbol adalah tanda digunakan untuk
melambangkan seseorang ataupun sesuatu benda. Misalnya, motif kelindu dan motif cunggit dalam masyarakat Iban dihasilkan pada tenunan dan juga
ukiran adalah hasil daripada buah fikiran untuk menyampaikan seni yang
diilhamkan daripada pengaruh persekitaran. Pengaruh persekitaran yang konvensi
menjadilkan motif yang dihasilkan berfungsi sebagai simbol kepada masyarakat
dan karya.
b)
Corak
Menurut
Ismail Ibrahim (2007:10), corak permukaan akan menyentuh mengenai struktur reka
bentuk serta reka corak pada permukaan objek. Lakaran corak terhasil daripada
gabungan pola-pola kecil yang menggabungkan garisan dan rupa yang diolah
berulang ulang pada permukaan tersebut. Corak juga dihasilkan secara
berstruktur dan penekanan terhadap pengulangan motif.
Siti Zainon (19977:8)
mengatakan corak adalah hasil
daripada rupa kecil yang dibuat secara berulang-ulang sehingga menghasilkan
pola yang besar. Secara keseluruhannya corak
dan bentuk akan menghasilkan objek seni yang mempunyai fungsi dan sebagai
hiasan. Kekuatan struktur dan juga dasarnya akan menghasilkan pembentukan corak
yang menarik dimana ianya disusun dalam bentuk rupa organik, rupa geometri
ataupun gabungannya yang disusun berulang berdasarkan strukturnya.
Kajian Ragam Hias Iban dalam Konteks Seni
Tampak
Takrifan seni menurut Kamus
Dewan Bahasa dan Pustaka (2005) adalah karya lukisan sajak, dan muzik yang dihasilkan
menerusi bakat seseorang dan kecekapan daripada ciptaan. Selain itu juga, dalam
Glosari Seni Lukis (1993) simbol bermaksud tanda untuk melambangkan seseorang ataupun sesuatu benda yang
mempunyai simbolik di sebaliknya.
Anna
Durin (2002:116) menjelaskan simbolisme dalam konteks seni rupa bererti suatu
perlambangan kepada sesuatu unsur yang harus dinilai secara mendalam. Perkataan
simbol mempunyai kaitan antara manusia dengan budaya sesuatu masyarakat.
Simbolisme bersifat tersembunyi di sebalik penghasilannya di samping nilai dan
kesan daripadanya kepada penganyam dan pengukir berkenaan. Selain itu juga, ia merupakan sesuatu yang memerlukan
pemahaman dan daya pemikiran yang tinggi untuk dihayati. Simbolisme terbentuk
daripada perkembangan tamadun manusia yang berlandaskan kepada kepercayaan dan
nilai-nilai hidup. Oleh yang demikian, pengkaji berpendapat banyak pengertian
dan sikap memperingati. Justeru, simbolisme itu adalah alat penyampaian suatu
mesej secara tidak langsung dengan sopan santun. Pada pendapat pengkaji, orang
Iban di Sarawak adalah sama dengan masyarakat Melayu, iaitu mereka juga
mempunyai sifat yang simbolik semasa berfikir, perasaan dan juga tingkah laku.
Yatim (2000: 22-26) mengatakan bahawa masyarakat Iban
banyak juga menggunakan motif-motif yang berunsur flora dan fauna dalam
kraftangan mereka. Hal ini kerana, unsur-unsur tumbuhan sangat sesuai dibentuk
dan digayakan mengikut kebijaksanaan orang yang menganyamnya. Tumbuhan yang
sering dipilih oleh masyarakat Iban ialah tumbuhan yang ada di sekeliling
kehidupan mereka. Sebagai contoh, motif pucuk rebung, sayur nipah, buah nipah,
buah rambing, buah bangkit, buah pedada, kara,
akar kara, buah empit, lelingkuk,
bingka lia dan lain-lain. Selain daripada tumbuhan, haiwan juga turut
banyak digunakan dalam anyaman dan kraftangan yang lain. Antara haiwan yang
digunakan ialah mata ulat foto 2.6 (i), lang, burung punai, mata punai, siku ensuluai, lelambak dan
sebagainya. Selain itu, motif yang berkaitan kosmologi juga digunakan seperti
motif bulan, senulau, sapar langit dan
sebagainya.
Secara
amnya, motif yang terdapat pada pua kumbu
masyarakat Iban adalah berbentuk geometri. Hal ini demikian kerana, cara yang
digunakan mereka untuk menenun adalah kaedah penenunan yang berpetak. Dari segi
bentuk pula lebih kepada bentuk
simetrikal iaitu motif ‘Antromorph’ dan ‘Zoomorps’. Dalam kedua bentuk simetrikal tersebut melambangkan
bentuk manusia dan juga haiwan. Namun begitu, motif yang dibuat pada ukiran
adalah lebih berbentuk organik, dinamik dan kompleks. Pengukir
menggunakan struktur ukiran iaitu kelok “J”, “w”,”c” dan kelok “O” untuk
menghasilkan motif (Anggat Ganjing, 1990).
Antara nama yang digunakan
untuk jenis daun ukiran tersebut adalah a) Gelung Lemiding, b) Gelung Pala
Belula, c) Gelung Tangkung Kenyalang, d) Melenti Terus, e) Enchanggak Juring,
f) Gelong Nikal, g) Gelung Nunduk, h) Gelung Nundok Bertangkal Dua, i) Gelung
Bekaul, j) Begulong Ke Atas Bertangkal Tiga, k) Gelung Nunduk Melenti Terus, l)
Gelung Hulu Jempol. Bagi foto 2.7 (ii) m) Gelung Kelindu, n) Gelung Kubuk, o) Gelung
Demam, p) Sirih Abap, q) Kuku Beruang, r) Gelung Bertangkong, s) Gelong Susuh
Ayam, t) Semunjing, u) Gelung Tunduk Melentik Keatas, v) Gelung Genggam, w)
Bunga Tapang Bubut, x) Gelung Pakis Melentik Terus, y) Sikat-Ikat, z) Sangkuh
Undai, za) Kepayang Ai.
Dari segi pembuatan, kebiasannya motif akan diukir
pada objek keras seperti buluh, batu, kayu, tembikar dan kegunaan harian yang
lain. Selain itu, motif pada ukiran juga akan dicacah pada badan lelaki ataupun
perempuan dipanggil kelingai atau tatu. Bagi motif yang dihasilkan pada pua kumbu ia akan dibuat di tempat
menenun dikenali sebagai tumpoh dan jengkuan. Alat ini adalah alat yang
penting untuk menghasilkan pua kumbu.
Selain
itu, ukiran pacat dijadikan pengisian ruang pada parang ilang yang bertujuan untuk mewujudkan keseimbangan pada sebelah
kiri yang mesti menyamai sebelah kanan. Komposisi yang seimbang pada bahagian
hulu parang ilang adalah penting bagi memudahkan ianya digenggam
ketika digunakan. Hal tersebut telah menunjukkan bahawa, penggunaan komposisi
dalam pembuatan penting untuk keselesaan pengunaannya. Pada zaman dahulu,
penggunaan warna merah pada terabai adalah
sangat penting kerana, ia bertujuan untuk menakutkan musuh. Warna yang paling
dominan dalam penghasilan terabai, pua kumbu dan parang ilang adalah warna monokrom iaitu warna tanah, kuning, merah redam
dan juga merah kundang.
Anna Durin (2011: 307-314) mengatakan bahawa tenunan
motif yang berbentuk abstrak amat menyukarkan untuk kita melihat motif dan
mengenali nama nama motif tersebut namun ianya bergantung kepada idea dari
penenun itu sendiri. Jikalau
seseorang itu
bukanlah seorang penenun adalah amat sukar untuk mengenali maksud serta
mengenali nilai budaya yang terdapat pada tenunan tersebut. oleh hal yang
demikian, maklumat daripada responden adalah amat diperlukan.
Motif seni kraftangan masyarakat iban
a) Motif Lelanjang Bungai Nuing
Motif ini
diciptakan dan dinamakan berdasarkan
seorang dewa perang masyarakat Iban iaitu Bungai
Nuing. Menurut cerita lisan, Bungai Nuing merupakan seorang yang berani dan gagah serta digelar sebagai dewa perangdalam masyarakat Iban. Selain daripada perwatakannya yang berani, dia
juga merupakan seorang yang suka bercakap besar. Kepercayaan para penenun terhadap kehebatan Bungai Nuing menyebabkan motif tersebut diberi nama dewa
berkenaan.
b) Motif Gumbang Besimpan
Motif seterusnya adalah bernama Gumbang
Besimpan yang
membawa maksud yang sangat mendalam. Gumbang bersimpan adalah gelombang yang berpusar dan boleh menyebabkan
tenggelam serta membunuh manusia. Antara nama khas motif ini adalah Pasang Nyegang Gumbang Besimpan Mangka Ka Tandan Apung
Berayah. Maksudnya
disini adalah, pukulan ombak yang besar dan menghempaskan tandan pokok apung
ataupun nipah. Tandan
yang bergoyang boleh diibaratkan sebagai tarian ritual yang dipersembahkan
untuk aktivit pemujaan dewa dan dewi
petara. Tarian tersebut dinamakan sebagai berayah.
Motif Gumbang Besimpan (Linggi,
2001:83)
c) Motif Ringka Antu Pala
Motif Ringka Antu Pala dihasilkan
daripada pengaruh mengayau iaitu kepala yang dipenggal. Maksud ringka adalah bekas tempat meletakkan antu pala
yang dibuat daripada rotan dan berbentuk bulat ataupun bujur. Selepas kepala dimasukkan dalam bekas tersebut ia akan disalai
dan digantung pada siling
ruai rumah panjang. Pada masa yang sama
ia bertujuan untuk menunjukkan kehebatan dan kegagahan seseorang yang
memperoleh kepala tersebut. Nama
khas motif yang selalu digunakan untuk menunjukkan antu pala ini adalah Ringka Antu Pala Nyabak Lelega Duduk Atas Bedilang. Maksud motif tersebut adalah antu
kepala tersebut menangis dan sedih
sambil duduk di atas dapur khas iaitu bedilang tersebut
Motif Ringka
Antu Pala (Linggi, 2001: 85)
d) Motif Lang Tuai
Selain itu, motif yang menjadi
kepercayaan masyarakat Iban adalah motif Lang Tuai. Motif tersebut terhasil daripada kepercayaan terhadap dewa perang
mereka iaitu Aki Lang Singalang Burung. Berdasarkan cerita lama, masyarakat Iban percaya bahawa dewa perang tersebut memiliki ilmu sakti. Oleh hal yang demikian, mereka turun untuk mengayau perlu mengadakan ritual pemujaan terhadap dewa tersebut. Motif tersebut
dikategorikan tinggi pangkatnya dan tidak boleh dihasilkan sembarangan kecuali mereka yang mempunyai tangkal pelindung sahaja dan tergolong dalam status Indu
Takar.
Motif Lang Tuai (Linggi, 2001: 88)
e) Motif Sepit
Api
Kepercayaan masyarakat Iban terhadap dewa perang yang membantu dalam
aktiviti mengayau menjadikan banyak
motif dihasilkan daripada pengaruh tersebut. Motif Sepit Api adalah salah satu daripada pengaruh kepercayaan
tradisi tersebut. Sepit api merupakan
penyepit untuk menyepit bara api. Selain itu, motif ini juga mempunyai nama lain iaitu sepit api ketam bejamang dan mempunyai isteri
yang bernama indai karung besi. Maksud motif tersebut adalah menggambarkan
seorang dewa yang berani dan gagah walaupun apa jua rintangan yang dihadapi.
Motif Sepit
Api (Linggi, 2001: 98)
f) Motif Gajah
Meram
Motif gajah meram juga antara motif yang
terdapat dalam kraftangan masyarakat Iban terutamanya pada pua kumbu. Gajah meram
merupakan seekor gajah betina yang menjaga dan menyusukan anaknya. Motif ini
membawa maksud tersirat bahawa seorang perwira yang sudah mendapat kepada
selepas aktiviti mengayau akan
menjaga kepada tersebut dan menyalai kepala tersebut dan tidak meninggalkan
kepala tersebut di tanah. Pengaruh ritual perperangan juga mempengaruhi kepala
motif gajah meram tersebut. selain
itu juga, ia bertujuan untuk memuja dewa perang iaitu aki lang sengalang burung. Anggat Ganjing (1991), mengatakan bahawa motif dalam masyarakat
Iban kebanyakannya dipengaruhi oleh kepercayaan mereka terhadap dewa yang
tinggal di atas langit yang dikenali sebagai Panggau Libau.
Motif Gajah
Meram (Linggi, 2001:102)
Sebahagian daripada
motif-motif pua kumbu seperti yang dinyatakan dicipta dan juga diberi
nama melalui pengaruh ngayau. Budaya tradisi ngayau juga telah
memberi ilham kepada penenun-penunan untuk mencipta motif-motif berkenaan.
Aspek Reka Bentuk
Reka didefinisikan sebagai proses kreatif dan inovatif untuk menghasilkan
sesuatu benda ataupun ciptaan yang baru hasil daripada ilham dan sumber idea
benda yang lama. Bentuk pula didefinisikan sebagai hasil ciptaan penggunaan bentuk melalui kejuruteraan yang menggunakan ilmu seni,
sains dan matematik.
Reka bentuk
boleh diertikan sebagai seni bina, seni terapan, dan pelbagai pencapaian seni
kreatif yang lain. Reka bentuk juga digunakan sebagai kata kerja dan kata nama.
Dalam kata kerja reka bentuk membawa maksud langkah untuk menciptakan dan membuat
sesuatu objek yang baru. Manakala dari segi kata nama pula, "reka
bentuk" adalah hasilan terakhir proses kreatif, sama ada sebagai sebuah kertas
kerja, rencana, permodelan, persembahan atau sebagai bentuk objek yang nyata.
Proses perekaaan merangkumi aspek estetika fungsi, dan pelbagai
aspek lain yang datang daripada penyelidikan serta pemikiran. Seorang pereka
hendak seorang yang mempunyai sifat daya kreatif yang tinggi. Barulah akan
terhasilnya produk yang baru dan berkualiti. Selain itu, sifat inovatif juga
harus ada dalam diri seseorang pereka. Sekiranya seseorang itu mempunyai sikap
inovatif maka ia akan membolehkan dia mencipta serta cara baru yang berguna
untuk semua. Dengan adanya sifat sedemikian, seorang pereka akan menghasilkan mutu
reka bentuk yang baik.
Perkataan reka bentuk pula seringkali dikaitkan sebagai kaedah
penghasilan. Dalam bidang reka bentuk, penghususannya lebih kepada melihat imej
pada seni kraf. Selain itu, seni reka juga dikaitkan seni tampak
yang dipersembahkan kepada orang ramai dan awam ataupun dikenali sebagai
komunikasi awam yang mengandungi unsur idea seni berdasarkan seni warna,
garisan, bentuk, rupa dan warna.
Dalam Reka bentuk ia terdiri daripada dua perkara, iaitu proses
dan produk. Produk adalah hasil, manakala proses pula merupakan perancangan,
pengelolaan, pelaksanaan serta pencapaian unutk memenuhi sasaran.. Menurut
Davis (1958), terdapat dua unsur yang mempengaruhi iaitu buatan manusia dan sumber asli. Untuk
memahami reka bentuk, perlu tahu yang mana perbezaan dan persamaan. Untuk memahami
perkara tersebut, pengkarya hendaklah mengalami proses awal dan akhir dalam
reka bentuk. Dalam hal ini, lukisan merupakan perkara penting paling mempunyai
perkaitan dengan penghasilan reka bentuk.
Menurut Lawson (1994), penggunaan
simbol berdasarkan elemen reka bentuk seperti warna, tekstur, garisan dan
bentuk akan menyampaikan mesej komunikasi dan tema yang penting kepada khalayak
ramai. Seniman selalunya akan membuat manipulasi dan bebas dalam menghasilkan
reka bentuk. Mereka juga akan membuat penyesuain dan perubahan sekiranya ada
masalah agar ianya lebih berkesan. Misalnya, dalam membuat lukisan, mereka akan
menghasilkan reka bentuk dan membuatnya pada kraf hasilan daripada lukisan
tersebut. sebagai seorang seniman, perkara yang harus diikuti adalah seni dan
sains (Lawson, 1994). Oleh hal yang demikian, masalah yang dihadapi oleh pereka
adalah aktiviti yang melibatkan reka bentuk.
Menurut Lauer (2003), reka bentuk adalah unsur yang berkaitan
dengan fungsi hiasan dan juga fungsi gunaan yang melibatkan proses. Reka bentuk
produk pula, ia mengikut trend semasa. Fungsi gunaan adalah reka bentuk yang dibuat
dalam untuk sesuatu bidang yang dapat praktikkan dan dihayati. Dalam fungsi
hiasan pula ia melibatkan suatu penghasilan daya kreativiti berbanding dengan
prinsip gunaan. Antara tiga perkara yang penting untuk menghasilkan reka bentuk
iaitu memikir, melihat dan membuat. Dalam penghasilan sesuatu reka bentuk,
proses yang melibatkan pemikiran amat penting agar masalah senang diselesaikan.
Selain proses memikir, proses membuat eksperimen visual adalah amat penting.
Ini kerana, ia berkaitan dengan matlamat dalam reka bentuk yang melibat pemikiran.
Reka bentuk ruang juga amat penting untuk ketenangan mental dan fizikal kepada
penghuninya.
Secara ringkasnya, reka bentuk bukan sahaja untuk menimbukan nilai estetika,
namun untuk dijadikan keperluan kepada masyarakat. Selain itu, kepentingan reka
bentuk adalah demi menjana kreativiti dan idea yang bernas serta rasional untuk
menghasilkan sesuatu produk dan benda sama ada untuk keperluan harian, untuk
keperluan awam dan sebagainya.
Penutup
Secara keseluruhan, pengkaji
ingin menyampaikan signifikan dalam mengenal pasti unsur-unsur kesenian
tradisional dan prinsip seni yang dapat dihasilkan dalam membuat reka bentuk
dan juga ragam hias pada monumen sungkup.
Selain itu, perbandingan kepercayaan
masyarakat dahulu dan kini penting untuk mengenali fungsi monumen sungkup sama ada dari segi reka bentuk
dan juga ragam hias tersebut terhadap kehidupan harian dan budaya mayarakat Iban
itu sendiri. Kepentingan lain adalah penyelidik ingin mengenalpasti reka bentuk
sungkup dan ragam hias motif dari sudut bahasa seni
tampak dan prinsip rekaan seperti penggunaan bentuk, warna, komposisi, tekstur,keseimbangan,kontra,
harmoni dan sebagainya. Pengkaji juga mengkaji berkaitan pengaruh budaya yang
mempengaruhi kepada kesenian monumen sungkup itu sendiri. Disamping itu juga, serba
sedikit tentang mengkaji penerapan motif-motif etnik di Sarawak yang digunakan
sebagai unsur keindahan dalam menghiasi monumen tersebut.
Keseluruhannya,
masyarakat Iban adalah masyarakat yang mempunyai cara hidup dan tradisi yang
penuh dengan tatacara adat dan budaya. Kehidupan mereka adalah menarik sekali
untuk diterjemahkan dan diceritakan. Melihat dari aspek, sosial, ekonomi dan
politiknya berbeza dengan kaum-kaum lain di Malaysia ini. Hal ini digambarkan
dengan memetik pendapat Vinson H. Sutlive (1978) dalam bukunya yang berjudul The Iban Of Sarawak seperti berikut:
“The
Ibans have built thier world out of natural, social and metasocial order to
which they have perceived themselves as belonging. Plants, animals, hills,sun
moon, stars , ancestral spirits and other groups have been brought together in
the ethnoscience and mythology by which the Iban have developed and manipulated
the symbols which have helped them understand thier world the rationalize thier
behaviour.”
Pelbagai cara
untuk mengenali sesebuah masyarakat terutamanya menikmati nilai budaya, norma
kehidupan mereka disamping kekuatan pegangan adat dan tradisi mereka. Masarakat
iban mempunyai kepelbagai adat dan budaya. Namun budaya yang diketengahkan oleh
pengkaji semakin kurang dilaksanakan dan upacara terhadap perayaan Gawai Antu
dan pembinaan sungkup dan juga membuat anyaman garong. Hanya gawai dayak saja popular kerana diraikan setiap tahun
pada awal bulan jun di Sarawak untuk menyambut berakhirnya musim menuai.
Walau
bagaimanapun, pada masa kini, adat dan tradisi masyarakat Iban sudah banyak
yang telah diabaikan kerana adanya pengaruh agama yang tetap dalam masyarakat
tersebut. Banyak adat dan budaya yang dilarang dalam agama. Antaranya adat-adat
yang menjurus kepada kepercayaan karut, animisme dan adat-adat yang difikirkan
tidak logik untuk diamalkan pada masa sekarang. Masyarakat moden sudah maju dan
pemikiran mereka pun berubah ke arah yang lebih moden.
[3] Sarawak Cultural Legacy a living tradition. Society Atelier Sarawak. Eagle Trading Sdn. Bhd. Kuching.
No comments:
Post a Comment